Dag 90-91 : Fisterra - Willebroek

Een post van 2 dagen, vandaar gisteren niets gepost : de terugreis...

Plan : vliegtuig naar Brussel, trein naar Mechelen en dan te voet naar huis om aan te komen zoals we vertrokken zijn, in de tuin van m'n ouders.

Het verhaal van de eerste dag :

Wat een vreemde dag : we moeten niet beginnen stappen, de reis zit erop, enkel nog terugkeren naar onze geliefden.

We zorgen er dan ook voor dat we niet om 6u klaarstaan, maar om half acht verlaten we toch de herberg al.

We nemen een langer ontbijt en slenteren vervolgens wat door het stadje. Gelukkig (:-)) kunnen we onze rugzak nergens achterlaten dus hebben we toch een beetje een vertrouwd gevoel..

Tegen half elf gaat het infokantoor open zodat we ook onze laatste Compostella kunnen ophalen.  Nadien gaan we naar de oceaan  maar moet toegeven dat ik enkel pootjebaden heb gedaan. Water wat koud en beetje bang dat m'n broek nat in de rugzak zou moeten. Maar we genieten er toch even van, plat op de rug in het zand even uitrusten.

Nadien zoeken we een broodje en nemen de bus terug naar Santiago. Op de bus zitten Michel en Sylvia al : die zijn vannacht om 3u nog naar Muxia gestapt en nu ook op de terugweg naar Santiago.

In Santiago zoeken we een andere herberg dan woensdagavond, we zijn nu gewoon om telkens op een onbekende plaats terecht te komrn dat we dit nu ook nog willen doen.

Straf : op onze kamer ligt nog een Vlaming uit Leuven die in maart vertrokken is en de Camino del Norte gedaan heeft. Hij gaat komende dagen nog tot Fisterra.

We gaan om 19u nog naar de mis kijken, rond 21u zoeken we een terrasje voor ons laatste avondmaal.

Ik kan het niet laten en ga Nadien nog even naar de kathedraal kijken, afscheid nemen dus.

Tegen 12u in m'n bed, morgen om 11u vliegen we naar Brussel...

En dan de terugreis..  dag 2 dus.

Op weg naar de bus vinden we nog een barretje voor tortilla en koffie.  Nadien op zoek naar de stopplaats van de bus.

Met bus rijden we naar de luchthaven, checken in en staan enkele uurtjes later in Brussel op onze bagage te wachten.  Met de trein naar Mechelen, daar drinken we nog iets voordat we de laatste km's van onze tocht aanvangen.

Temperatuur is hetzelfde als in Spanje 😀, dat zijn we dus gewoon.

Onderweg zeg ik steeds : nog enkele km's, nog een half uurtje,..  en dan is het echt gedaan.

Rond 18u komen we toe zoals gepland, te voet in de tuin waar we 91 dagen geleden vertrokken. De enkele buren en nonkel die ons mee verwelkomen, leuk, merci.. maar toch vooral bedankt dat jullie ons daarna lieten genieten met onze vrouwen.

Voilà, daarmee zit het erop.  Als ik jullie de komende dagen/weken/maanden/jaren ergens tegenkom hoop ik dat jullie op tijd zeggen dat ik erover moet zwijgen want dat zal moeilijk worden.

Tot ergens waar onze wegen zich kruisen, ik kijk er naar uit..

Bon Chemin, Buen Camino en moge Sint-Jacob over iedereen waken - gelovige of niet.